PROJEKTI TAUST
Kutsehariduse all mõistetaks enamasti “kutsealast haridust ja koolitust, mis on suunatud kvalifitseeritud tööjõu pakkumise kindlustamisele” (CEDEFOP). Kuid nii meedias kui tööandjate ringis vihjatakse kutseharidusest rääkides “oskuste puudujäägile” – ehk oskuste pakkumise ja nõudluse erinevusele tööturul. Kuigi antud probleemi ei saa lahendada üksnes hariduse kaudu, on just ametikoolidel see võimekus tööandjaid nende mures aidata.
PROBLEEMI OLEMUS
Ühiskonnal on kutseõppele seadnud kõrged nõudmised, mis mõneti üksteise suhtes vastanduvad: jääma traditsioonide juurde – pakkudes stabiilseid, testitud teadmisi, mille on heaks kiitnud nii ühiskondlikud kui majanduslikud sidusrühmad ning andma edasi õpilastele oskusi ja pädevusi, mis on vastavuses kaasaja tööandjate ootuste ning nõudmistega.
Vaatamata Euroopa poliitikakujundajate ja rahvusriikide suurtele jõupingutustele suunata kutseõppeasutused õppekavade ja õpetamismeetodite ümberkujundamisele, ei ole koolid suutnud tööturu nõudmistega sammu pidada. Enamikus Euroopa riikides põhineb kutsehariduses omandatav kvalifikatsioon tavapärastel õppekavadel, mis defineerivad väga selgelt kellele, mida ja kuidas midagi tuleb õpetada, jättes koolidele liialt vähe võimalust kohandada oma õppekavasid ning metoodikaid tööturu nõudmistele vastavaks.
Kuna enamikes Euroopa riikides on kasutusel keerukad akrediteerimismenetlused, on olemasoleva õppekavade muutmine ja uute heakskiitmine, aeganõudev protsess.
PROJEKTI ELLUVIIJAD
Konsortsiumi moodustavad nelja Euroopa riigi seitsmest organisatsiooni. Esindatud on ametikoolid, era,- ja avaliku sektori ettevõtted. Konsortsiumi põhieesmärk on partnerite kogemusele toetudes aidata kutsehariduskeskustel muutuda passiivsetest haridusasutustest tööturu vajadustele operatiivselt reageerivateks organisatsioonideks. Kuna pilootprojekti tegevused keskenduvad IT-valdkonnale, hõlmab konsortsium eeskätt IT-sektori koole ja ettevõtteid. (Ungari, Itaalia, Suurbritannia, Eesti)
PROJEKTI TULEMUSED
Projekti lõpuks töötatakse koostöös koolide ja ettevõtetega välja Reacti-VET projekti eesmärkidest lähtuvad õpiprogrammid:
- Reacti-VET õpetajate täiendkoolituspakett, mis kätkeb endas kuuest moodulist koosnevat õppekava (kättesaadav inglise, eesti, ungari, itaalia keeles)
- Reacti-VET koolituspaketi sisuarendus
- Pilootkoolitus õpetajatele
- Õppekava standardiseerimine (ja akrediteerimine)
- Reacti-VET metoodika ja õppeprogrammi loomine ametikooli õpilastele
- Oskuste puuduste tuvastamine valitud ametikohtadel
- Reacti-VET koolitusprogrammi loomine ja rakendamine, kaasates protsessi nii õpetajad, õpilased kui ettevõtted
- Olemasolevate õppekavade arendus koolide ja ettevõtete koostöös, kasutades võimalusel lisamaterjalidena avatud lähtekoodiga või veebipõhiseid õppematerjale (ingl. K. Open Educational Resources)
- Õppekavaarendus lähtub põhimõttest, kohanduda tööturu nõudmistega kutseõppele. Õppekava loomisesse kaasatakse õpetajad, kes samas ka kavandavad ja viivad läbi õppetööd
- Reacti-VET metoodika ja õpetaja juhendmaterjali väljatöötamine õpilaste projektipõhiseks hindamiseks
- Koolituse ajakava ja sobiva platvormi loomine veebipõhise kursuse läbiviimiseks
Projekti koduleht: http://reactivet.itstudy.hu/
3. number | INFOKIRI |
AVALIKUSTAMINE: 25.juuni
TOIMETAJA: Triin Kangur Juuni 2020 |
Ideaalne tulevikutöötaja on
T-kujuliste kompetentsidega
Ideaalne tulevikutöötaja on nn T-kujuliste kompetentsidega – süvateadmistega vähemalt ühel alal ning oskustega mõista ja omavahel siduda erinevaid distsipliine ning nendega tegelevaid inimesi.
Seoses töökohtade elutsükli lühenemisega vajavad inimesed laiemat ja mitmeid valdkondi hõlmavat oskuste paletti. Võtmeoskusteks on võime kohaneda kiiresti muutuva töö sisu ja töökeskkonnaga, töötada tulemuslikult meeskondades ja võrgustikes, analüütilised oskused probleemide mõistmiseks, lahendamiseks ja otsuste langetamiseks.
Organisatsioonid võivad sageli olla piiriülesed ja multikultuursed, mis tõstab vajadust mobiilsuseks. Suureneb vajadus virtuaalse koostööoskuse, st oskuse järele töötada tulemuslikult erinevates (ka virtuaalsetes) töörühmades, hoida inimesi pühendunud ja motiveeritud ning tekitada neis kollektiivitunnet.
Lisaks eriala valdamisele oodatakse tuleviku töötajalt oluliselt paremat ‘pehmete oskuste’ valdamist, nagu suhtlusoskus, erinevate kultuuride taju ja nendega kohanemine.
Tehnoloogiline progress on loomulik: kui lühikeses perspektiivis võivad uued tehnoloogiad töökohti kaotada, siis pikas vaates on tehnoloogia areng töökohti alati juurde loonud. Oluline on ka mõista, et nutikad masinad ja süsteemid muudavad küll töökorraldust, kuid toetavad arengut nii töökohal kui ka igapäevaelus ja ühiskonnas laiemalt.
Süsteemine mõtlemine ja tehniline taip – vajalik igas ametis
Süsteemne mõtlemine, tehniline taiplikkus ja IKT vahendite rakendamise võime on üha loomulikumad eeldused erinevates ametites. IKT-alaste baaskompetentside omandamine on oluline argument tööturul, seda sõltumata inimese õpitud erialast või omandatud ametist. Oluliseks muutuvad nö IT+ programmid, kus mingi valdkonna spetsialist saab kas kraadiõppe osana või täiendõppe kaudu olulises mahus IKT-alaseid teadmisi ja oskusi. See tagab tulevikus meisterlikud tehnoloogiakasutajad, targad tellijad ja arenduste juhid erinevatel elualadel (nt meditsiinis, hariduses, energeetikas, logistikas, avalikus halduses, finantsvahenduses, meedias jne) (CEDEFOP, 2018)
Milliste teadmiste ja oskustega töötajat ootab tööle tänane tööandja?
Küsimusele vastavad BCS Koolitus AS äriarendusjuht Magnus Hillermaa
„ Vaadates peale CEDEFOP´i uuringus välja toodud omadustele, tahaksin juurde lisada, et kõige enam ootan noortelt julgust oma mõtteid ja ideid vanemate kolleegidega jagada ning teine, veel olulisem märksõna on vastutuse võtmine. Ja seda kõige laiemas tähenduses – vastutus oma töö korrektse, õigeaegse valmimise eest; tahe süveneda ja pühenduda oma tööle ja mitte ainult konkreetset oma ülesandele, vaid olla huvitatud organisatsioonist ja selle protsessidest laiemalt. Kui noor inimene, kes alles oma tööelu alustab tahab oma karjääri üles ehitada, on väga oluline leida endas üles need põhjused, miks just antud tööd teha tahetakse ja millised on isiklikud kaugemad eesmärgid. Kui need eesmärgid saab ühitada ka ettevõtte või organisatsiooni omadega, ongi võimalik karjääris edukas olla. Rahul on nii töötaja ise kui ka tööandja“.
Kes ka kuidas peaks noortele vastutusevõtmist õpetama?
„Kindlasti on siin suur roll perekonnal – kas ja kuidas toetavad vanemad laste iseseisvumist;
Kas kodus on lapsed-noored kaasatud otsustusprotsessidesse või mitte; Kas igapäevaste tegevuste ja ülesannete täitmisel näitavad noored üles initsiatiivi või on kujunenud harjumus olla vaid ootepositsioonis – ehk et tegevused pigem määratakse vanemate poolt, mitte ei kasva välja sisemisest soovist või vajadusest. Ülalnimetatul on määrav roll suhtumise kujunemisse, mil moel inimene oma tegevust eesmärgistab. Mis omakorda mõjutab noore sisemist motivatsiooni tegutsemisel ja vastutuse võtmisel. Samas ei tahaks vähendada kooli ja õpetajate võimalusi õpilaste suunamisel suurema enesekindluse ja enesejuhtimise poole. Leian, et tänapäevased õppemeetodid toetavad nagu aktiivõpe, projektipõhine õpe ja disainmõtlemise juurutamine pakuvad koolilõpetajatele hea stardipositsiooni tööturule sisenemiseks. Neil on oskus analüüsida probleemi erinevatest vaatenurkadest, head IT-baasoskused ja teadmised, kuidas infot otsida ja töödelda, kutseõppest väljunutel ka väga tugevad erialased kompetentsid. Jääb veel üle leida need nipid, kuidas toetada süsteemse mõtlemise arendamist ning julgustama noori esitama õpitava kohta küsimusi“, leidis Hillermaa.
PROJEKTI TAUST
Ühiskonnal on kutseõppele seadnud kõrged nõudmised, mis mõneti üksteise suhtes vastanduvad: jääma traditsioonide juurde – pakkudes stabiilseid, testitud teadmisi, mille on heaks kiitnud nii ühiskondlikud kui majanduslikud sidusrühmad ning andma edasi õpilastele oskusi ja pädevusi, mis on vastavuses kaasaja tööandjate ootuste ning nõudmistega.
Vaatamata Euroopa poliitikakujundajate ja rahvusriikide suurtele jõupingutustele suunata kutseõppeasutused õppekavade ja õpetamismeetodite ümberkujundamisele, ei ole koolid suutnud tööturu nõudmistega sammu pidada. Enamikus Euroopa riikides põhineb kutsehariduses omandatav kvalifikatsioon tavapärastel õppekavadel, mis defineerivad väga selgelt kellele, mida ja kuidas midagi tuleb õpetada, jättes koolidele liialt vähe võimalust kohandada oma õppekavasid ning metoodikaid tööturu nõudmistele vastavaks.
Kuna enamikes Euroopa riikides on kasutusel keerukad akrediteerimismenetlused, on olemasoleva õppekavade muutmine ja uute heakskiitmine, aeganõudev protsess.
EESMÄRGID & PLANEERITUD TEGEVUSED
Projekti eesmärk on pakkuda kutseõpetajatele koolitust ja toetust, tööturu „oskuste puudujääkide“ määramisel ja võimalike laheduste pakkumisel, kaasates protsessi ka teisi asjaomaseid sidusrühmi – üliõpilasi, lapsevanemaid, õppejõudude ja eelkõige raskustes tööandjaid oskustööliste leidmisel.
Reacti-VET projekti konsortsium loob, katsetab ja annab õpetajate käsutusse standardiseeritud õpiobjektide kogumiku, mis sisaldab endas abimaterjale innovaatiliste õppematerjalide, koostöö,- ja kommunikatsioonivahendite näol. Kogumik hõlmab ka kutse- õpetajatele suunatud õppekavade väljatöötamise metoodikat, et koos potentsiaalsete tööandjatega välja selgitada oskuste puudujäägid, ning neist lähtuvalt kavandada uus õppekava ning noorte väljaõpe. Õpikogumikku katsetatakse küll IT-sektoris, kuid see on võrdselt kohaldatav ka teistele kutseõppe teemadele.
SIHTGRUPP
Kutseõpetajad
Kasusaajad: kutseõppe õpilased ja ettevõtjad
LÜHIDALT
Nimi: Teachers for Reactive and Responsive Vocational Education
Akronüüm: Reacti-VET
Projekti ID: 2018-1-HU01-KA202-047816
Programm: Erasmus+ KA2
Projekti Tüüp: Strateegiline koostöö
Projektis osalevad riigid: Ungari, Itaaalia, Inglismaa, Eesti
Projekti algus: 1. september 2018.
Projekti lõpp: 28. veebruar 2021.
Veeb: http://reactivet.itstudy.hu/
Projekti koordinaator: iTStudy Hungary
Vastutav projektijuht: Mária Hartyányi
E-mail: maria.hartyanyi@itstudy.hu
Aadress: H-2100 Gödöllő, Testvérvárosok útja 28.
Eesti:
BCS Koolitus AS, Triin Kangur: Triin.Kangur@bcs.ee
Itaalia:
AICA: progettieuropei@aicanet.it
JAC: international@fondazionejobsacademy.org
Inglismaa:
CAPDM Ltd: kwc@capdm
PARTNERID
iTStudy Hungary Ltd. (Ungari)
AICA – Associazione Italiana Informatica e Calcolo Automatico (Itaalia)
Fondazione ITS per le nuove tecnologie del Made in Italy – JobsAcademy (Itaalia)
BCS Koolitus AS (Eesti)
SZÁMALK-Szalézi Szakgimnázium (Ungari)
Veszprémi Szakképzési Centrum Öveges József Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma (Ungari)
CAPDM (Inglismaa)
Projekti eesmärk on pakkuda kutseõpetajatele koolitust ja toetust, tööturu „oskuste puudujääkide“ määramisel ja võimalike laheduste pakkumisel, kaasates protsessi ka teisi asjaomaseid sidusrühmi – üliõpilasi, lapsevanemaid, õppejõudude ja eelkõige raskustes tööandjaid oskustööliste leidmisel.
PLANEERITUD TEGEVUSED
Reacti-VET projekti konsortsium loob, katsetab ja annab õpetajate käsutusse standardiseeritud õpiobjektide kogumiku, mis sisaldab endas abimaterjale innovaatiliste õppematerjalide, koostöö,- ja kommunikatsioonivahendite näol. Kogumik hõlmab ka kutse- õpetajatele suunatud õppekavade väljatöötamise metoodikat, et koos potentsiaalsete tööandjatega välja selgitada oskuste puudujäägid, ning neist lähtuvalt kavandada uus õppekava ning noorte väljaõpe. Õpikogumikku katsetatakse küll IT-sektoris, kuid see on võrdselt kohaldatav ka teistele kutseõppe teemadele.
Konsortsiumi liikmete parimate praktikate kogemused on koondatud peamiselt kahte paketti:
- Reacti-VET Õpetajakoolituse pakett (õpetajakoolituse pakett on tõlgitud nelja keelde), eesmärgiga:
- toetada õpetajate professionaalset arengut
- aidata õpetajaid digipöörde elluviimisel, kasutades innovaatilisi õppemetoodikaid ja elektroonseid keskkondi.
- arendada õpetajate teadmisi ja oskusi avatud e-õppematerjalide kasutusvõimalustest lühikeste täiendõppekursuste väljaarendamisel
- kaasata ja pakkuda tuge efektiivsete koostöövahendite kasutuselevõtul nii koolisiseselt kui koostööpartneritega
- anda õpetajatele teadmised ja oskused, suunamaks oma õpilasi suurema vastutuse võtmisel oma õppeprotsessi ja õpitulemuste eest
- anda juhtnööre, kuidas suunata õpilasi võtmepädevuste ja 21.sajandi oskuste omandamisel
- Reacti-VET metoodikal põhinev täiendkoolitus, piloteerimiseks IT-sektori ettevõtetes. Metoodika rakendamine aitab:
- vähendada kutseõppurite “oskuste puudujääke” tööandjate silmis
- aitab õpilastel end tööturul paremini positsioneerida
- suurendada erialaekspertide arusaama tööturu vajadustest pidevalt muutuvate nõudmiste ja konkurentsi olukorras, seda eriti suurettevõtetele vajalike töötajate koolitamisel
Kohandatult sobib koolitusmetoodika kasutamiseks ka teises kutsehariduse valdkondades
Sihtgrupp: kutseõpetajad
Kasusaajad: kutseõppe õpilased ja ettevõtjad
KONTAKTID
BCS Koolituse poolne projektijuht: Triin Kangur
E-mail: triin.kangur@bcs.ee
Telefon: 680 6880
Projekti koduleht: http://reactivet.itstudy.hu/
Projekti info
- Mária Hartyányi E
- iTStudy Hungary
- maria.hartyanyi@itstudy.hu
Projekti üldinfo
Päevade arv
01.09.2018 - 28.02.2021
Teostaja
iTStudy Hungary Ltd, AICA , Fondazione ITS per le nuove tecnologie del Made in Italy, BCS Koolitus AS, SZÁMALK, Szakközépiskolája és Kollégiuma, CAPDM
Rahastaja
Projekti “Teachers for Reactive and Responsive Vocational Education" kaasrahastatakse Euroopa Liidu programmi ERASMUS+ raames.
Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta kodulehe külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.
Attention! Teie veebilehtiseja ei vasta kodulehe külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.
Внимание! Teie veebilehtiseja ei vasta kodulehe külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.